infinity
مرحبا بالزوار
من فضل قم بالتسجيل فى
منتدى انفينتى فور فوركس
لتتعرف على كل ما يخص
" الفوركس"
infinity
مرحبا بالزوار
من فضل قم بالتسجيل فى
منتدى انفينتى فور فوركس
لتتعرف على كل ما يخص
" الفوركس"
infinity
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

infinity

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Vampire77

مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Empty
مُساهمةموضوع: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 6:40 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

كلنا لما بنعدى مرحله معينه فى الــ Trading بنقول انا مش عايز اشتغل بأى استراتيجيه انا عايز اشتغل بنفسى كلاسيكى و استراتيجياتى كده مرحبا بك فى عالم الاحتراف وده التفكير الصح ديما تسعى للاعلى متوقفش مكانك ما علينا طيب تيجى تطلب من حد عندى استراتيجيه وعايزها مؤشر مثلا تلاقيه يا اما بيتهرب منك يا اما يقولك اعلمك وكلو بتمنو وبسم الله ما شاء الله ما اكثر الانتهازيه Very Happy

طيب انا عمال برغى كتير وبرضو محدش عرف ايه المفيد ------ المفيد ان لازم تعرف المؤشر ده هيعمل ايه والاسكربت و الاكسبرت علشان تعرف انت عايز ايه بالظبط من شغل البرمجه

المؤشر : ده عباره عن رسم على الشارت بيمشى مع السعر وبسهل عليك نقط دخول ونقط خروج امنه زى مثلا الموفنج افريج (استراتيجيه االشركه) ده مجرد مثال
فالمؤشر بيديك مثلا الوان معينه بالهبوط والصعود او يعمل تقاطع او يرسم نقط زى parabolic sar المؤشر مش بس بيرسم ويمشى مع السعر لا ممكن لو عندك استراتيجيه بتتوقع السعر بيمشى ازاى حوالى 80% برضو هتلاقى مؤشر بيسبق السعر ويتوقعلك حركه السعر زى المؤشر الفاشل الشموع المستقبليه Very Happy:D:D:D
المؤشر مرسوم على الشارت حتى لو النت فصل او قفلت البرنامج

الاكسبرت : عباره عن برنامج وظيفتو انو مبرمج على اتخاذ القرار فى فتح الصقفات الشراء والبيع بعد ما يتحقق الاستراتيجيه التى برمج عليها وفيه نوعين من الاكسبرتات الاول النوع الاول الالى والنوع التانى اليدوى
النوع الالى او الاوتوماتك : ده بمجرد انك تفعلو على المنصه بيبدا بدخول الصفقات وتحديد الخساره والمكسب وهو بيبقى المتحكم الاول فى العمليات ديه وفيه كتير منها بس طبعا المربح منها بفلوس زى مثلا الإكسبيرت الأوتوماتيكي EA Shark 5.0 ده نسبه الصح فيه 90% وبيعتمد على خطوط الدعم والمقاومه فى الفايبوناتشى وبيحللها وبيحلل البيانات ديه كلها فى اقل من الثانيه Very Happy يعنى اسرع منى affraid اعتقد سعرو حوالى 300$

والنظام التانى (اليدوى) : بمجرد تشغيلو بيعطى نقط دخول اللى بتتحقق زى ما اتبرمج لكن مش بيفتح الصقفات هو زى تنبيه كده بيقولك بس فيه هنا نقطه دخول وكل الاعتماد بيبقى عليك انت وعلى قرارك الشخصى

الاسكربت : انا من رأيى الشخصى ان ملوش لازمه غير لو فاتح صفقات كتير وعايز تقفلهم كلهم مره واحده وده طبعا للناس اللى بيخشو صفقه يلاقوها بتكسب يقوم داخل خمسه سته كمان Very Happy وده طبعا اول ما السوق بيقلب بسم الله ما شاء الله بيدور لنفسو على حساب جديد ما علينا الاسكربت زى ما قولت كده برمجتو بتم انو يقفل كل الصقفات المفتوحه مره واحده او يفتحها كلها مره واحده
منذر ماجد

منذر ماجد

مُساهمةموضوع: رد: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 7:52 pm

كلام جميل جدا و عجبني و بتهيالي انت كمان مبتحبش الاستراتجيات و فعلا مفيش احسن من الشغل الكلاسيكي و بازن الله في موضوع لغة ام كيو فور هخلي كل الناس الي بتحب الموشرات و الكلام ده يكرهها كره العمي و زي مانت عرف معطم الموشر هو عباه عن معدله او شكل يتتطبق من غير ميفهم و مفيش احسن من دماغ الانسان الي بتحلل يمكن اكون غلطان بس ده الي انا شيفي
Vampire77

مُساهمةموضوع: رد: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 8:35 pm

انا بكرها فعلا الاستراتيجيات بحس ان لما بشتغل باستراتيجيه حد ان انا مش فاهم حاجه ببقى عامل زى الكمبيوتر بالظبط بيتقالى اعمل ده وبعمل ده وبس بس انا بعمل كده دلوقتى علشان لسه شويه على مرحله الاختراع ربنا يسهل ان شاء الله وابتكر حاجه انا بحب الكلاسيكى جدا جدا جدا بجد الاول كان متعب جدا بعد فتره بقى اسهل حاجه وافضل حاجه بفكر بقى ان نعمل سوا مؤشر بشغل كلاسيكى بمعنى ان اول ما تشغل المؤشر يشوف هو اعلى قمم واقل قيعان ويرسملك عليها المقاومات الرقيمه (جان فان) ويرسملك الدعوم والمقاومات النفسيه القويه بس اللى السعر بيقف عندها كتير اوى ولو ان شاء الله اتكلمنا قريب هفهمك اللى فى دماغى بالظبط واقولك عايز امشيها ازاى
منذر ماجد

منذر ماجد

مُساهمةموضوع: رد: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 9:09 pm

انشاء الله بازن الله و لو انت بتفهم في الم كيو ال نعمل مع بعض ورشه جمده نطلع فيها احسن اكسبرت بازن الله موضوع و موضوع موشرات يجمع فيها الفيبونتشي مع الدعوم الرقميه مع النفسيه انا فكرات فيه و عملته فعلا بس بعد مطلع عيني ظهرلي خطاء اسمه الزيرو ديفياد ده معناه اني الغه قدرتها محدوده في القسمه و فعلا سالت مستر محمود علي الموضوع ده قالي ملهاش حل هههههههه المجال ده عيز خبره كبيره جدا الوحد كل يوم لزم يشوف حجه جديده
Vampire77

مُساهمةموضوع: رد: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 9:14 pm

هههههه ما المشكله فعلا انها محدوده جدا اللغه ديه عارف لو مفتوحه زى الاسمبلى كده كنا هنبدع والله انا موافقكك جدا فى موضوع الورشه ده وانا والله من ساعه ما مستر نور قالى على اللغه ديه واستلمتها منو وانا فى دماغى ان المؤشر اللى يحدد كل الدعوم والمقاومات النفسيه والرقميه القويه جدا عايز شغل كتير وعايز وقت كبير وان شاء الله هنعملو سوا
منذر ماجد

منذر ماجد

مُساهمةموضوع: رد: مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟    مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالسبت فبراير 04, 2012 9:23 pm

اوكي ده ايمال اياهو بتاعي يا جميل Dr_monzer_maged@yahoo.com لو كده كلمني نظبط الحوار مع بعض
Da Vinci
زائر

مُساهمةموضوع: المؤشرات الفنيه   مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟  Emptyالأحد أبريل 29, 2012 5:23 pm

[b]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالفعل معطم المؤشرات الفنيه تتبع السعر او الحركه واغلها من يعيد ريم نفسه تلقائيا بعد انتهاء الحركه السعريه ولاكن
بالامكان استنتاج اقوى اشاره من المؤشر وذالك عن طرق متابعته والتدريب عليه لفترات طويله
فالو اى شخص قام باستخدام مؤشر الماكد على سبيل المثال ومعه اى موفينج افريدج لفتره طويله سوف يستنتج اماكن قويه للدخول
والخروج من الصفقات ولاكن يبقى التحليل الكلاسيكى هوه اقوى انواع التجليل

مؤشر ولا سكربت ولا اكسبرت؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مؤشر Shi_Channel
» مؤشر الPrice oscillator
» 1000 مؤشر لبرنامج ميتاتريدار فور لكل عشاق المؤشرات ( فك الضغط وعيش )
» مؤشر ستوكاستيك Stochastic
» شرح مؤشر ستوكاستيك Stochastic